Název
objektu
Pochází
z latinského slova convivere = společně
žíti a
vztahuje
se k době, kdy tu společně bydleli a stravovali se mladí
bohoslovci - jezuité,
převážně šlechtického původu (od 17.
st.). Internát byl financován z
četných
nadací.
Historie místa
a stavby
Při
záchranném archeologickém průzkumu
poč. 20. st. byly odhaleny fragmenty
zástavby z 12. st., četné
doklady železářské výroby,
záušnice, střepy
křišťálu a skleněné nádoby.
Poč.
r. 1372 zakládá
Jan
Milíč z Kroměříže v místě
dnešního
kostela sv. Bartoloměje kapli sv. Maří
Magdaleny. Původně
tu stávaly
tzv. Benátky, domky prostitutek,
které byly právě díky apelaci
Milíče u
Karla IV. zbořeny. Pro kající se nevěstky tu
nechal postavit útulek zvaný Jeruzalém. Při
Bartolomějské ul. se zachovaly části
gotického domu z 2. pol. 14. st. 1374 - 1420 určil
Václav IV. budovy pro studium
cisterciáckým mnichům (kolej
sv. Bernarda), v době husitských válek se komplex
rozpadl a později byl
rozprodáván po částech
světským majitelům. Během 16. st. byly
částečně propojeny původně samostatné objekty,
vznikla také
renesanční klenba průjezdu z Konviktské ul. V pol. 17. st. zde
stojí dva stavební celky - dům
Vyšínovský (U
Hořejších) a
skupina čtyř vedlejších domů, které
získal pobělohorský zbohatlík
Šimon Petr
Aulík z Třebenic. R. 1659 odkupují domy
od jeho dědiců jezuité a již r. 1660
začínají s výstavbou nového
kostela (dostavěn do úrovně klenutých sklepů). R.
1669 přikoupili i Vyšínovský dům a
zahájili rozsáhlou přestavbu - na
západní
straně bylo vystavěno křídlo s refektářem,
kuchyní a dormitáři v patrech,
dvouramenné schodiště umožnilo
propojení se staršími
částmi. R. 1703 areál
vyhořel, při opravě byla vybudována dvoupatrová
věž (snesena
1864), a ve 20. l. kostel sv. Bartoloměje. Do r. 1773
(dočasné zrušení
jezuitského řádu) byly ještě nahrazeny
původní dřevěné pavlače zděnými.
Po zrušení řádu následovalo
i
zrušení internátu a
odsvěcení kostela.
Konvikt
byl r. 1786 rozprodán ve veřejné dražbě,
většinu
areálu získal truhlář Jos.
Feigl, který ho uzpůsobil na byty a dílny
(tiskárna, sklad papíru, truhlárna
aj.), refektář byl upraven na taneční -
koncertní sál, svého času
nejlepší v Praze (r. 1863 se zde
poprvé tančil nový společenský tanec
Česká
beseda).
R. 1830 zde založil Spolek pro pěstování
církevní hudby v Čechách varhanickou
školu,
která sice byla poněkud konzervativní, přestoměla mnoho
žáků - pozdějších skladatelů, např.
Ant. Dvořáka, Karla Bendla.
Působili tu vynikající učitelé Jan
Nepomuk Vitásek, Josef Křička
(pozdější
sbormistr Hlaholu), J. L. Zvonař (autor písně Čechy
krásné, Čechy mé). V 50. l. 19. stol. byl
kostel obnoven pro kongregaci
Šedých sester,
zaměřenou na ošetřování
nemocných. V
rámci stavebních úprav byla
barokní
fasáda
doplněna klasicistním
rámováním oken a
vedle kostela přistavěn objekt řádového
domu.
V meziválečném období tu bylo
oblíbené kino Arnolda Reimanna. R. 1949
areál
zabavila Státní bezpečnost a v 50. - 70. l.
došlo k nevhodným úpravám. V l. 1947 - 58
sál využívalo studio Krátkého
filmu Bratři v triku,
které založil Jiří Trnka. R. 1971 byl na objekt
vydán havarijní výměr a po
archeologickém průzkumu začala
v r. 1982 rekonstrukce, kterou provedl SÚRPMO. V
prvním poschodí severního
křídla byly objeveny trámové
renesanční stropy. Podklad pod malbami byl proti
tehdejším zvyklostem bílý a
každý trám i prkno bylo zdobeno jiným
motivem.
Společenský sál byl opět zpřístupněn
veřejnosti jako kino Konvikt.
Společenský
sál
Nachází
se v bývalém refektáři od konce 80. l.
18. st. R.
1798 tu
koncertoval Ludwig van Beethoven, jeho
klavírní hra byla většinou hodnocena
v superlativech, méně byl oceňován jako skladatel
(kromě jiného zahrál vlastní
koncert C-dur a rondo A-dur, op.2). Každý
pátek v zimě se tu konaly hudební akademie a mezi
slavnými účinkujícími
byl např. Hans von Bülow, ruský
klavírista Anton Grigorjevič Rubinštejn,
klavírista a skladatel Jan Ladislav Dusík,
houslista Ferdinand Laub, Frant.
Ondříček, Clara Schumannová. Bylo zde např.
poprvé provedeno celé komorní
dílo
Bedřicha Smetany i některé komorní skladby
Dvořákovy. Sál s výbornou akustikou
tehdy patřil otci skladatele Karla Bendla. 5. 2. 1840 se zde konal
1. český bál,
jehož iniciátorem byl J. K. Tyl
spolu s K. Sabinou, K. H. Máchou, Š.
Hněvkovským.
Ples byl velmi úspěšný a stal
jednou z nejvýznamnějších
událostí
národního obrození. Sál byl
vyzdoben v
národních barvách, stejné
barvy měly i
stužky v klopách pořadatelů a tanečníků.
O půlnoci se rozdávaly výtisky Sabinovy
básně
Vlastenkám. Významnou
událostí bylo také první
uvedení salonního tance Česká beseda
r.
1863. U
jeho zrodu stál Jan Neruda, taneční mistr Karel
Linek (použil úprav
tanců sousedská, furiant, rejdovák, polka,
obkročák aj.) a spolumajitel hudební
školy Ferdinand Heller (složil hudbu na lidové
motivy).
Kostel
sv. Bartoloměje
Postavil ho v l. 1726 - 31
Kilián Ignác Dienzenhofer na
dochovaných
klenutých sklepech a zdech zahájené
stavby kostela z r. 1660. Zdi byly nově
konvex - konkávně upraveny. Jde o jednolodní
vrcholně barokní stavbu. Uliční
průčelí obsahuje několik typů oken, velmi cenné
díky mimořádné kompozici je
hlavní průčelí, nezvykle
obrácené do dvora. Je zdobeno sochami 12
apoštolů,
Panny Marie a Krista od Matěje Václava Jäckela. Interiér
zdobí rozměrná stropní freska Václava
Vavřince Reinera,
která
zobrazuje Přímluvu Panny Marie u
Nejsvětější Trojice (nad presbytářem),
Mučení
sv. Bartoloměje (nad lodí), anděly, sv. Jana
Nepomuckého a zřejmě sv.
Bartoloměje (nad kruchtou). R. 1773 byl kostel
odsvěcen společně se zrušením řádu, r.
1854 obnoven jako
řádový kostel kongregace
Šedých sester. Z původního
vybavení zůstaly oltáře
z umělého mramoru, hlavní a dva
vedlejší, v hlavní lodi
štukové reliéfy nad slepými
portálky. Kazatelna je
pseudobarokní, dřevěná s povrchovou
úpravou umělého mramoru, dřevěné sochy
vytvořil Břetislav
Kafka.
Socha
sv. Václava
Ve
výklenku sever. zdi nádvoří je
umístěna kopie sochy sv. Václava jako vinaře
od Jana
Brokoffa.
Kopii vytvořil z umělého kamene Jiří
Líbal v r. 1999,
originál je umístěn v Lapidáriu
Národního muzea.
|
|